توریسم ، ایران و رسانه ها

صنعت توریسم از چندجهت مورد  اهمیت است، اولا  باعث تبادلات فرهنگی می شود و آشنایی ملل با دیگر فرهنگها، نژادها، اقوام، سرزمینها، گویش‌ها و...را فراهم می‌نماید،
 ثانیا :  از نظر اقتصادی به عنوان یک منبع تأمین درآمد پایدار و مطمئن ارز محسوب می‌شود.
متأسفانه  علیرغم چهارفصل بودن ایران پهناور در کشورما ، صنعت توریسم چنان که شایسته است گسترش و توسعه نیافته است، در عصر حاضر هیچ حوزه، عرصه و فعالیتی بدون توجه به اثرات مثبت و مطلوب رسانه‌ها و ارتباطات که حامل پیام‌های ارتباطی هستند نمی‌تواند به رشد و بالندگی و توسعه قابل قبول برسد، با توجه به این‌که صنعت گردشگری پاک‌ترین و پر درآمدترین صنعت به شمار می‌آید، برنامه‌ریزی تبلیغات رسانه‌ای توجه و اهتمام به رشد این صنعت برای جذب درآمد بیشتر، ایجاد فرصت‌های شغلی و اشتغال‌زایی و اثرگذاری مثبت آن در اقتصاد ملی و درآمد خالص کشورها را طلب می‌نماید.
رسانه‌ها در حوزه گردشگری و توریسم نقش تبیین اهمیت و ضرورت این صنعت و فرهنگ‌سازی را عهده‌دار هستند، نقش  موثر رسانه‌ها در تبیین ظرفیت‌های گردشگری ایران به دنیا موضوعی است که نیازمند برنامه‌ریزی و استفاده از قابلیت‌های رسانه‌ها است که بتواند با استفاده از شیوه‌های نوین اطلاع‌رسانی، در جهت شناساندن ظرفیت‌های توریسم ایران گام اساسی بردارد.
اما به عقیده بسیاری از محققان جاذبه های توریستی ایران چندان به معرفی نیاز ندارد بلکه به جهت سیاست اسلام هراسی و ناامن جلوه دادن ایران توسط کشورهای غربی ،توریست ها نگاه مثبتی به امنیت ایران و منطقه غرب آسیا ندارند و شاید به این دلیل است که رغبتی آن چنانی برای سفر به این کشور ها از خود نشان نمی دهند ،اینجاست که نقش رسانه مشخص می شود و می تواند با تبیین حقایق و بازگو کردن این واقعیت که جمهوری اسلامی ایران لنگرگاه و جزیره آرامش و ثبات در غرب آسیا است توریست ها را ترغیب به انتخاب ایران جهت مسافرت های خود کنند.


 به قلم : محمودآصفی / دانشجو و فعال رسانه