به بهانه سفراخیر رئیس جمهور کره جنوبی به کشورمان

بیشتر ما شاید کره جنوبی را با سریال های پر زرق و برقش بشناسیم و یا شاید با وسایل الکترونیکی که از این کشور در خانه داریم اما شاید کمتر کسی باورکند که خانم پارک گئون رئیس جمهورکشور سیزدهم دنیا از باب تولید ناخالص داخلی باشد. کره جنوبی که در طی سالهای اخیر جز شرکای قابل اعتماد کشورمان بوده است ظرف مدت حدود چهل سال از دهه 60 میلادی دومین رشد پرسرعت دنیا را داشته است و هم اکنون هفتمین صادرکنده برتر دنیاست .

از نکات بسیار مهم و قابل توجه در توسعه کره جنوبی‌، وجود ویژگی‌های اجتماعی خاص است که موجب رشد این کشور بوده است‌؛ سخت کوشی و جدیت در کار‌، جاه طلبی مثبت و به عبارتی یافتن پیشرفت همراه با تقویت انگیزه ها ، وجدان کاری و سلامت  اجتماعی و برخی عوامل موثر دیگر به طور کلی در حرکت رو به سرعت کره نقش داشته اند.

 شریک تجاری ایران دومین میزان ذخایر را در میان کشورهای توسعه‌یافته داراست و همچنین ششمین ذخایر ارزهای خارجی را در جهان داراست. با وجود دارا بودن وضعیت توسعه‌یافته، کره جنوبی حرکت خود را به سوی رشد اقتصادی سریع، همراه با بیشترین میزان تولید ناخالص ملی، صادرات و تولیدات صنعتی در جهان توسعه‌یافته ادامه می‌دهد. در اکتبر سال ۲۰۰۸، صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرد که اقتصاد کره جنوبی در سال های پیش رو بتواند دومین اقتصاد برتر آسیایی را باشد و جایگاه سامورایی ها بگیرد، هم اکنون به گزارش دیده بان سرمایه گذاری بین المللی در سال 2015 دو کمپانی بزرگ هیوندای و سامسونگ جز 10 کمپانی های برتر سرمایه گذار در دنیا هستند. 

امروز اقتصاد نمونه کره جنوبی الگویی زنده برای بسیاری از کشورهای در حال توسعه است. کشور امپراطور های افسانه ای امروز صاحب یکی از بزگترین اقتصاد های دنیاست و به گواهی صندوق بین المللی پول در گزارش سال 2015 بهشت سرمایه گذاران باهوش است .

 با این حال کره جنوبی در سفر اخیر رئیس جمهور خود به تهران عزم جدی خود را برای سرمایه گذاری در ایران اعلام کرد، رهبری معظم انقلاب در دیدار رئیس جمهور کره جنوبی اولویتهای  همکاری را فقط موضوع تجارت و دادوستد ندانسته و اشاره داشتند  باید قراردادهایی بسته شود که مورد نیاز ایران در بخشهای زیرساختی و اقتصاد عمومی باشد .

بسیاری از تحلیل گران اقتصادی حضور کمپانی هایی چون هیوندای را در صنایع سنگین ایران فرصتی مغتنم می دانند که یقینا دو طرف از آن منتفع خواهند شد ، کمپانی هیوندای در طی سالهای اخیر با سرمایه گذاری در کشورمکزیک و کلمبیا توانست سود سرشاری از صنایع فولادی بدست آورد و از این ره آورد دو کشور مذکور نیز یقینا منتفع گردیدند . باید دید آیا در سالهای آتی کشور کره جنوبی چه برنامه ای برای بازار چند ده میلیونی غرب آسیاو سرزمین کهن ایران  دارد؟ آیا واقعا کره ای ها به تعهدات مالی و قرارداد های خود پایبند خواهند بود ؟  آیا کشور جنوبی شب جزیره کره می تواند تنه به تنه همسایه خود جمهوری خلق چین در این منطقه استراتژیک از نظر اقتصادی ،سیاسی و.. پیش برود یا خیر؟!

به قلم: محمود آصفی 

 دبیر انجمن پژوهشگران حقوق و اقتصاد مردمی " حامی "