کاخ سفید و آقای تاجر !

عده بسیاری از کارشناسان و رسانه ها بر اساس تجربیات قبلی و صد البته نتیجه نظر سنجی ها همسر بیل کلینتون (هیلاری ) را پیروز انتخابات ریاست جمهوری 2016 آمریکا می دانستند ! البته ناگفته نماند شانتاژ های رسانه ای نیز به نفع خانم کلینتون بود و کمی درو از انتظار بود رای نیاوردن وی ، لکن در این شکست چند نکته بنظر بنده وجود داشت که بد نیست مرور شود ! 

اول اینکه ترامپ به تنهایی پیروز نشد بلکه ذهنیت منفی از هشت سال ریاست جمهوری دموکرات ها (اوباما) در این پیروزی بسیار به وی کمک کرد ؛ یادمان باشد آمریکایی ها مردمان بسیار مغروری هستند و در سالهای اخیر عدم اعتبار بین المللی از نظر قدرت سیطره بر تصمیمات جهانی غرور یانکی ها را خدشه دار کرده بود ! موضوعات بسیاری من جمله به گروگان گرفته شدن ملوانان آمریکایی در جنوب ایران ، وتو طرح ارجاع دولت عربستان به دادگاه ها بین المللی در باب نقش آن در 11 سپتامبر ، سرکشی کشور های که در گذشته حیات خلوت بودند مانند فلیپین و... تنها مواردی از این زیر سوال رفتن غرور آمریکایی ها بود !

 مردم آمریکا بخصوص ایالات سرنوشت سازی چون پنسیلوانیا نسبت به کارآمدی اوباما و کلینتون تردید داشتند و می‌خواستند فردی متفاوت به کاخ سفید برود ، مانند تمام این سالها که هر هشت سال کاخ سفید مدام بین دو حزب عمده دست به دست شده است ! لذا ترامپ توانست افکار عمومی را در این ایالات قانع کند که آن فرد خود اوست؛کلینتون نماد ادامه حیات وضعیت فعلی بود و ترامپ نماد تحول خواهی ! اصولا به نظر می رسد دونالد موفق شد با پیش کشیدن سیفون رقیب مدافع از سیستم حاکم را از دور خارج کند!

نکته بعدی این است که شما در ایالات متحده با مردمانی مواجه هستید که بسیار بسیار متفاوت از موطلایی های آلمانی فکر می کنند و اصولا به توانمندی بانوان در سطوح عالی ایمان ندارند و شاید اینکه چهل و پنجمین رئیس جمهور آمریکا هم مثل تمام اداور پیشین مرد است مهر تائیدی بر این نکته باشد ! انقدر این عدم باور سنگین است که در سال 2008 آمریکایی ها ، مرد سیاه پوست کنیایی تبار را در انتخابات درون حزبی دموکرات ها به هیلاری سفید پوست اما زن ترجیح می دهند!

پیش ذهنیت ها از همسر خانم کلینتون مثبت نبود!
اما نکته ای بسیار مهم وجود دارد آن هم در شخصیت کاری و ذاتی این دو نامزد بود ! ترامپ به جهت پیچیده نبودن در رفتار و گفتار (پوپولیست بودن ) اشتباهات خود در باب مواضع قبلی خود نسبت به زنان را پذیرفت و عذرخواهی کرد ! اما هیلاری سعی کرد اشتباهات خود را در باب افشای ایمیل و ضعف جسمانی با سیاسی کاری کتمان کند و بنظر می رسد علیرغم خواست بوق های رسانه ای این بار مردم آمریکا کسی را که با او احساس صداقت بیشتری داشتند را انتخاب کردند ! در مجموع می توان گفت برای رقابت با آقای تاجر جمهوری خواه ، برنی سندرس مناسب تر بود تا همسر بیل که به دلیل فساد های اخلاقی دوران ریاست جمهوری اش آن چنان محبوب نیست!

با در نظر داشتن تمام نکات فوق ، سخنرانی اولیه  دونالد و صد البته واکنش های مثبت و منفی بازار های جهانی بعد از اعلام نتایج باید گفت ترامپ با اتخاذ سیاست های متفاوت در جهان بخصوص در منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا روزهای تعیین کننده ای را به وجود بیاورد! شاید نزدیکی او به روسیه ، ترکیه و پاکستان و صدالبته مشکلات بنیادین به وجود آمده بر سر پرونده حادثه 11 سپتامبر  حزب جمهوری خواه که حالا فاتح هر دو قوه مقننه و مجریه ایالات متحده است با دولت های  عربی مثل عربستان باعث تحولات گسترده ای در منطقه شود! فراموش نکنیم که دونالد پیشاپیش قول استرداد فتح ا.. گولن رهبر مخالفان ترکیه را به دولت اردوغان داده است .

 این تغییر آن چنان در سیاست های کلی ایران تاثیری ندارد زیرا جمهوری اسلامی ایران این نکته را سابق بر این به اثبات رسانده که در باب مسائل سیاست داخلی و خارجی خود تصمیمات مستقل دارد و وابسته به تحولات در دیگر کشور ها و قدرت های جهانی نیست ! و به اذعان بسیاری از کارشناسان همین استقلال در تصمیمات امروز ایران را لنگرگاه امنیت خاورمیانه قرار داده است !  تنها بحث برجام مطرح است که بنظر می رسد برای گرفتن پاسخ باید سیاست صبر و انتظار را در پیش گرفت !

به قلم : محمودآصفی
خبرنگار و کارشناس ارشدحقوق عمومی