یار و یادگار با محوریت ولایت و شهادت برگزار می شود

دبیر هشتمین دوره جشنواره " یار و  یادگار"، گفت: این رخداد فرهنگی در  ششم اسفند ماه، در حسینیه تاریخی جماران برگزار می شود.حمید هنرجو با بیان اینکه در مرحله اولیه 2 هزار و 560 اثر در حوزه " شعر" مورد داوری قرار گرفته است، افزود: سال‌های گذشته این جشنواره در حوزه وبلاگ‌نویسی، داستان و خاطره، نثر ادبی و مقاله، به اخذ اثر می‌پردازد که امسال هشتمین دوره را فقط به حوزه " شعر" اختصاص دادیم.

وی، اظهارداشت: هشتمین جشنواره " یار و یادگار" در قالب‌های ترانه، شعر کلاسیک، شعر کودک و نوجوان، سپید و نیمایی، بخش ویژه بزرگداشت حاج سیداحمد خمینی، بخش بین‌الملل (شاعران غیر ایرانی) و گویش‌های محلی ایران  (ترکی، لری، کردی و عربی) در حال برگزاری است.
هنرجو ادامه داد: کمترین آثار ارسالی به هشتمین جشنواره یار و یادگار به بخش ترانه اختصاص داشته است و در حوزه و بخش شعر کلاسیک که دربرگیرنده غزل، رباعی و چهار پاره است، شاهد بیشترین آثار بوده‌ایم، همچنین در بخش شعر سپید و نیمایی نیز با استقبال خوب مخاطبان برخوردار بوده‌‌ایم.
این پژوهشگر و شاعر برجسته ملایری ، افزود: جالب‌ترین اتفاق این است که بیشترین شرکت‌کننده‌ها کسانی هستند که از لحاظ زیست و عمر شناسنامه‌ای فاصله قابل توجهی با زمان حیات مادی حضرت امام (ره) و واقعه و پیروزی انقلاب اسلامی دارند، آنها به خوبی در حال و هوای حضرت امام (ره)  تنفس کرده‌اند، به گونه‌ای که سعی کرده‌اند تا مبلغ اندیشه‌های امام در اشعارشان باشند که این در هشتمین دوره از جشنواره " یار و یادگار" بسیار حائز اهمیت است. هنرجو گفت: افق بعدی که در شعر این عزیزان جلوه پیدا کرده است، ‌در واقع موضوع شهدای انقلاب و دفاع مقدس است یعنی موضوع تأثیرپذیری فکری و اندیشگی شهیدان بزرگواران انقلاب و دفاع مقدس از رهبر کبیر انقلاب اسلامی، توجه ما را در این دوره به خود جلب کرد.
وی، خاطرنشان کرد: امام راحل (ره)  افق بالنده ای است که در اشعار شاعران این دوره از جشنواره می‌توان به سهولت آن را ‌دید به طوری که شاعران اهتمام ویژه‌ای به موضوع شهید و شهادت داشته ‌اند چراکه در واقع فرهنگ شهید و شهادت بعد از انقلاب در ایران به بالندگی رسید.
هنرجو، یادآورشد: ویژگی سوم؛ بحث رابطه عاطفی و قلبی مردم با " ولایت" است به گونه‌ای که در شعر شاعران این مهم کاملاً درخشان و مشهود است. وی، بیان داشت: ارسال 2 هزار و 560 اثر در مرحله داوری قرار دارند که در تک‌تک این آثار حقیقتاً عشق به امام راحل (ره) و انقلاب اسلامی موج می‌زند به همین منظور معتقدم حرکت‌های فرهنگی و هنری که یک خط و جریان ارزشی را در پی می‌گیرند، نیاز نیازمند تقویت و تداوم هستند.
دبیر هشتمین دوره جشنواره " یار و  یادگار"، گفت: در مراسم اختتامیه، یادگار امام (ره) حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحسن خمینی بعد از نماز مغرب و عشاء در حسینیه جماران حضور می‌یابند و حدود 4 شاعر خارجی میهمان هشتمین جشنواره " یار و یادگار"، هستند که این افراد از کشورهای هندوستان، تاجیکستان و پاکستان حضور خواهند داشت.