در خشک کردن کشمش از پودر بی‌کربنات صنعتی استفاده نکنید
کارشناس مواد غذایی شبکه بهداشت و درمان ملایر نسبت به استفاده از  پودر بی‌کربنات صنعتی و غیرخوراکی هشدار داد.
به گزارش صبح ملایر به نقل از ایسنا"مرتضی عابدینی" گفت: کربنات پتاسیم خوراکی یکی از مواد ترکیبی برای تهیه تیزاب است به طوریکه از مخلوط کردن روغن سبزه و کربنات پتاسیم خوراکی، تیزاب تهیه شده برای خشک کردن انگور و کشمش استفاده می‌شود.
وی ‌اظهار داشت: کربنات پتاسیم با سست کردن پوسته روی انگور، موجب تبخیر سریع‌تر آب موجود در انگور شده و فرآیند خشک شدن را سرعت بیشتری می‌دهد.
عابدینی خاطرنشان کرد: گاه دیده می‌شود در این فرآیند از کربنات پتاسیم صنعتی استفاده می‌شود بنابراین کشاورزانی که برای خرید کربنات مراجعه می‌کنند باید بدانند که نوع صنعتی کربنات به علت داشتن فلزات سنگین نظیر آرسنیک و ... سرطان‌زاست و استفاده از آن در مواد غذایی، سلامتی انسان را به خطر می‌اندازد.
کارشناس مواد غذایی شبکه بهداشت و درمان ملایر هشدار داد: با توجه به اینکه در فصل برداشت انگور در شهرستان ملایر عده‌ای افراد سودجو ممکن است اقدام به عرضه و فروش پودر بی‌کربنات صنعتی و غیرخوراکی کنند.
عابدینی ‌تصریح کرد: عرضه و فروش پودر بی‌کربنات پتاسیم خارجی که فاقد مجوز بهداشتی واردات باشد، ممنوع است.
وی ‌افزود: فروش این محصول به عنوان کالای قاچاق محسوب می‌شود و در صورت مشاهده، ضمن توقیف محموله، توزیع‌کننده نیز به مراجع قضائی معرفی خواهد شد.