حوزه علمیه ملایرو نوزدهمین لاله گمنام

صبح ملایر به نقل ازهمدان پیام: پنجم آبان‌ماه مراسم وداع با شهید گمنام در دانشگاه ملایر برگزار می شود.همچنین ششم آبان‌ماه مصادف با 14 محرم بزرگترین حوزه علمیه غرب کشور در ملایر میزبان نوزدهمین شهید گمنام در شهرستان است.
مدیر مدرسه حوزه علمیه علی‌بن‌ابی‌طالب ملایر با بیان این مطلب گفت: برنامه‌ریزی‌ها در جهت استقبال و مراسم شب وداع در حال انجام است که طبق برنامه‌ریزی انجام شده  پنجم آبان ماه شب مراسم وداع در دانشگاه ملی ملایر در کنار مزار شهدای گمنام انجام خواهد شد و شش آبان مراسم تشییع و خاکسپاری در حوزه علمیه صورت می‌گیرد.
حجت‌الاسلام علی‌اصغر زارعی با اشاره به اینکه در چند جلسه شرح وظایف کمیته‌ها مشخص شده است افزود: پیش‌بینی می‌شود مراسم استقبال در ابتدای شهر تا مسجد جامع انجام شود که البته باید در جلسه نهایی برنامه‌ریزی دقیق اعلام شود.
وی در خصوص اصل ضرورت شهید در حوزه علمیه خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه ضرورت آشنایی قشر نوجوان و جوان چه حوزوی و چه دانشگاهی با فرهنگ ایثار و شهادت و اینکه در برنامه‌ریزی آینده خود بر اساس این فرهنگ باشد به نظر می‌آید بحث دفن شهید گمنام در حوزه و دانشگاه یکی از ضرورت‌های امروز است.
حجت‌الاسلام زارعی در ادامه گفت: طبیعتاً وقتی شهید در مجموعه‌ای دفن می‌شود برنامه‌ها و مراسم‌هایی که در این خصوص برگزار می‌شود، نورانیت و معنویتی که با حضور شهید در مجموعه آموزشی به وجود می‌آید بسیار به فرهنگ ایثار و شهادت کمک می‌کند.
وی افزود: بدین ترتیب آشنایی جوان‌ها با این فرهنگ صورت می‌گیرد و برنامه‌ریزی‌های حال و آینده آنها بر اساس این فرهنگ انجام می‌شود.
 طبیعتاً حوزه علمیه هم به عنوان مرکز علمی که در مقاطع مختلف مانند سیکل، دیپلم و بالاتر طلبه وجود دارد و اینکه در این حوزه طلبه‌ها در سنین نوجوانی وارد می‌شوند و حضور آنها به صورت شبانه‌روزی در حوزه است وقتی همیشه شهید گمنامی را در کنار خود در محل تحصیل حاضر می‌بینند و زیارت می‌کنند آثار بسیار مثبتی را در پی این حضور می‌توانیم داشته باشیم.
حجت‌الاسلام زارعی اظهار کرد: سال گذشته پیشنهاد از سوی حوزه به کمیته جست وجوی مفقودین غرب کشور داده شد و با بررسی‌های انجام شده تأیید شد ضمن اینکه حوزه علمیه ملایر در کل کشور پنجمین یا ششمین حوزه ‌ای است که شهید گمنام در آن خاکسپاری می‌شود.
وی با اشاره به اینکه حوزه علمیه ملایر با قدمتی 250 سال در کل استان همدان بیشترین تعداد طلبه را در میان شهرستان‌های استان دارد گفت: یک حوزه علمیه خواهران و سه حوزه علمیه برادران در مقطع سطح یک، سطح عالی و سفیران هدایت در شهرستان فعالیت می‌کنند که هر کدام برنامه‌های خاص خود را دارند.
حجت‌الاسلام زارعی اظهار کرد: تعداد طلبه‌ها، 50 طلبه در سفیران هدایت، در سطح عالی 120‌نفر و در سطح یک150 نفر طلبه داریم.
وی در خصوص ساختمان جدیدالاحداث حوزه علمیه برادران خاطرنشان کرد: با پیگیری‌های مسئولان ساختمان جدیدالاحداث که حدوداً بزرگترین حوزه علمیه غرب کشور است در سه فاز قابل بهره‌برداری است که فاز نخست در چند روز آینده به بهره‌برداری می‌رسد.