محدودیت‌ها و مشکلات حوزه گردشگری ملایر رفع شود

فرماندار ویژه ملایر بر رفع محدودیت‌ها و مشکلات حوزه گردشگری ملایر در ایام نوروز تاکید کرد و گفت: اهداف گردشگری کشور محقق نشده است.
صبح ملایر به گزارش خبرگزاری فارس از ملایر، عبدالعظیم رضایی ظهر امروز در ستاد اجرایی خدمات سفر شهرستان ملایر با اشاره اینکه گردشگری یکی از حوزه‌های مهم در اقتصاد کشور محسوب می‌شود، اظهار کرد: کشور ما دارای ظرفیت‌های بالای طبیعی و تاریخی برای جذب گردشگران خارجی است.
وی افزود: با توجه به تمدن کشور و چهار فصل بودن جاذبه‌های طبیعی کشورمان باید بتوانیم تعاملات فرهنگی را با سایر کشورها در حوزه گردشگری توسعه داده و اقتصاد کشور را در این این زمینه پویاتر کنیم.
فرماندار ویژه ملایر گفت: با وجود ظرفیت‌های بسیار بالای گردشگری کشور، در حوزه جذب گردشگر خارجی هر سال و هر دوره هدف‌هایی تعیین می‌شود، ولی هیچ کدام محقق نشده است.
وی تصریح کرد: با وجود اینکه ظرفیت‌ها در حوزه گردشگری بسیار زیاد است، اما سیاست‌های کلان کشور هماهنگ و مساعد برای جذب گردشگران خارجی نبوده است.
رضایی در ادامه بر لزوم توجه به گردشگران داخلی نیز تاکید کرد و گفت: بیشتر مردم توان استفاده از هتل‌ها و مراکز اقامتی و توریستی را ندارند که نیاز است در این زمینه محل‌های اسکان دولتی، مراکز اقامتی و مهمانپذیرها تجهیز و آماده شود.
وی تصریح کرد: ما هنوز در زیرساخت‌های اماکن گردشگری مشکلات و نقص‌هایی داریم و با وجود تلاش در توسعه مراکز اقامتی و بین راهی، بسیاری از مسیرها فاقد مجتمع‌های اقامتی و رفاهی بین راهی، سرویس‎های بهداشتی و نمازخانه هستند.
فرماندار ویژه ملایر با اشاره به ظرفیت‌های ملایر در حوزه گردشگری گفت: اگر دو هدف در حوزه اشتغال و اقتصاد در این شهرستان تعیین شود گردشگری یک هدف عمده است که با تهیه طرح گردشگری از سوی اداره میراث فرهنگی ملایر می‌توانیم گام‌هایی برای توسعه گردشگری و توجه به حوزه اقتصاد و اشتغال برداشت.
وی با اشاره به نقش مهم تبلیغات در حوزه گردشگری افزود: با توجه به اینکه شهرستان ملایر یکی از مسیرهای مهم عبور و مرور مسافران غرب، شرق و جنوب کشور است نیاز است زیرساخت‌های لازم در بحث تبلیغات گردشگری شهرستان در مسیرهای ملایر فراهم شود.
رضایی با بیان اینکه شهر زیرزمینی سامن یکی از مهمترین آثار مهم ملی کشور و آثار تاریخی شهرستان ملایر است،  گفت: این مجموعه در سال 86 ثبت ملی شده اما به دلیل کمبود اعتبارات مالی کاوش‌ها در این مجموعه به کندی صورت می‌گیرد.
وی یادآور شد: این اثر تاریخی هنوز برای جذب گردشگران مهیا نشده و پول و اعتبار کافی برای ادامه کار و جذب گردشگران در این مجموعه تاریخی وجود ندارد.
فرماندار ملایر با اشاره به روستای مانیزان به عنوان روستای هدف گردشگری ملایر گفت: برگزاری جشنواره‌های شیره‌پزی در این روستا تا حدود زیادی توانست این روستا را در کشور معرفی کند.
رضایی بر احیای مسیر خیابان همدان و تسریع و تعریض این خیابان از سوی شهرداری شد و گفت: خیابان همدان وضعیت نامناسبی دارد و شهرداری باید مسیرها و خیابان‌های اصلی شهر را زیباسازی کند، چراکه مرکز شهر در معرفی شهرستان بسیار اثرگذار است.
وی با اشاره به اینکه ورودی‌های ملایر بسیار مناسب و زیبا است و کمتر شهرستانی در کشور دارای چنین ورودی‌ زیبا و دارای کمربندی است، بیان کرد: باید جلسات توجیهی و آموزشی برای سوغات‌سراهای مسیرهای ورودی داشته باشیم تا بتوانیم رضایت گردشگران را در این زمینه جلب کنیم.
فرماندار ملایر خاطرنشان کرد: طبق هماهنگی‌های لازم با استاندار همدان، مقرر شد جلسه‌ای با معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی داشته باشیم که فرصت خوبی است تا بتوانیم طرح گردشگری ملایر را در این جلسه ارائه دهیم.
وی در خصوص وظایف کمیته‌های ستاد اجرایی خدمات سفر شهرستان ملایر گفت: شرح وظایف به کمیته‌ها اعلام شده و نیاز است کمیته‌ها جلسات فرعی را تشکیل داده و همکاری‌های لازم را با اداره میراث فرهنگی داشته باشند.
رضایی بر استفاده از فکر و ایده اعضا و صاحبنظران در حوزه گردشگری شهرستان تأکید کرد و افزود: توجه به آموزش یک ضرورت در حوزه گردشگری به شمار می‌رود که نیاز است آموزش همگانی برای اصناف، رانندگان تاکسی و صنوف، مراکز اقامتی و... برگزار شود.
وی بر برخورد مناسب و استقبال ویژه از گردشگران و مسافران در ایام نوروز تاکید کرد و افزود: برخورد و فرهنگ مردم برای همیشه در ذهن مسافران و گردشگران باقی می‌ماند که نشان از فرهنگ بالای مردم یک شهرستان را دارد.
فرماندار ملایر بر تشکیل کمیته دائمی گردشگری شهرستان تاکید کرد و گفت: در این زمینه نیاز است همه ادارات با دیدی واقع‌بینانه و اجرای عملی امور اداره میراث فرهنگی شهرستان را در حوزه گردشگری یاری کنند.
وی خاطرنشان کرد: مجموعه‌های خدمات‌رسان، نانوایی‎ها، بیمارستان‌ها و نهادها و مراکز خصوصی باید کمک کنند تا بتوانیم خدمت موثری را در حوزه گردشگری داشته باشیم.